Lotus Esprit

 Στο τελευταίο τέταρτο του 20ου αιώνα, κανένα άλλο μοντέλο δεν εκπροσώπησε καλύτερα από την Esprit τη βρετανική σχολή στην πολύ δύσκολη κατηγορία των αυτοκινήτων υψηλού τουρισμού.

O Colin Chapman με την S2 την εποχή της δόξας του
O αντικαταστάτης της επιτυχημένης Lotus Europa αποδείχθηκε ένα sport μοντέλο μακράς πνοής για τη βρετανική εταιρεία, καθώς παρέμεινε στη γκάμα της για 28 ολόκληρα χρόνια, από το 1976 έως το 2004. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση αυτοκινήτου του Τορίνο το 1972, ως concept, στο οποίο ο Giorgetto Giugiaro είχε εφαρμόσει όλες τις νεωτεριστικές ιδέες που κουβαλούσε στο μυαλό του εκείνη την εποχή: Το πολυγωνικό στιλ σχεδιασμού folder paper (σε ελεύθερη μετάφραση, διπλωμένο χαρτί) που υιοθέτησε για τη δημιουργία της Esprit ήταν δική του επινόηση, την οποία είδαμε νωρίτερα και στην Porsche Tapiro. Ως βάση για το πρωτότυπο χρησιμοποιήθηκε ένα επιμηκυμένο πλαίσιο της Europa, ενώ η αρχική ονομασία Kiwi απορρίφθηκε, επειδή κατά την τακτική της εταιρείας όλα τα ονόματα των μοντέλων παραγωγής της έπρεπε να ξεκινούν με το γράμμα Ε.

S1
Η πρώτη Esprit είδε το φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 1975, στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου των Παρισίων. Κωδικοποιημένη ως S1, σύμφωνα με την παράδοση που είχε ήδη δημιουργήσει η προκάτοχος Europa, είχε πλαίσιο από χάλυβα και αμάξωμα απόfiberglass. Μηχανικό της σύνολο ήταν ο τοποθετημένος στο κέντρο δίλιτρος 4κύλινδρος κινητήρας Type 907, που χρησιμοποιήθηκε προηγουμένως στο Jensen Healey. Με 160 ίππους στις χώρες της Ευρώπης και 140 στην αυστηρότερη αγορά των ΗΠΑ, συνδυαζόταν με το εξελιγμένο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων της Citroen SM, το οποίο ήταν τοποθετημένο και στη Maserati Merak. Tα φρένα του αυτοκινήτου ήταν τοποθετημένα εσωτερικά, σύμφωνα με την αγωνιστική πρακτική που εγκανίασε κατά το παρελθόν η Mercedes W196. Mε το συνολικό βάρος να διατηρείται κάτω από τα 1.000 κιλά και το καλύτερο σύστημα διεύθυνσης από όλες τις αδελφές της, η πρώτη Esprit αδικήθηκε από τον κινητήρα της, που λόγω κυβισμού δεν επέτρεπε εκρηκτικές επιδόσεις. Το εργοστάσιο έλεγε βέβαια τως η τελική ταχύτητα βρισκόταν στα 222 χλμ./ώρα και τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονταν σε 6,8 δευτερόλεπτα, όμως οι μετρήσεις του Ειδικού Τύπου της εποχής ανέφεραν ανώτατη ταχύτητα 214-219 χλμ./ώρα και 0-100 χλμ./ώρα σε 7,3 δευτερόλεπτα. Μοιάζει πολύ παράξενο, αλλά η πιο δημοφιλής από όλες τις S1 δεν είχε... τροχούς, αφού είχε πρωταγωνιστήσει το 1977 διαμορφωμένη ως υποβρύχιο στην ταινία του James Bond «Η κατάσκοπος που με αγάπησε». Η συγκεκριμένη Lotus ανήκει πλέον στο αφεντικό της Tesla Elon Musk, που την αγόρασε σε δημοπρασία τον Σεπτέμβριο του 2013, αντί του ποσού των 650.000 λιρών Αγγλίας.

LOTUS ESPRIT S1

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά Lotus 907
Κυβισμός: 1.969 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 95.2 mm x 69 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 Dell Orto DHLA 45 E
Ισχύς: 160 ίπποι στις 6.200 σ.α.λ.
Ροπή: 19,3 χλγμ. στις 4.900 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων Citroen
Ανώτατη ταχύτητα: 219 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 7,3 δλ.
Μέση κατανάλωση: 9,9 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.191 χλστ.
Πλάτος: 1.861 χλστ.
Ύψος: 1.111 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.438 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.511 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.511 χλστ.
Βάρος: 960 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1976-1978

S2
Η δεύτερη σειρά της Esprit, που κυκλοφόρησε το 1978, έφερε πολλές βελτιώσεις που ενίσχυσαν το χαρακτήρα και τη λειτουργικότητα του μοντέλου. Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται τα πίσω φωτιστικά σώματα από το Rover SD1, oι αλλαγές στο σύστημα ψύξης του κινητήρα, ο διαφορετικός πίνακας οργάνων, οι νέες ζάντες αλουμινίου Speedline που σχεδιάστηκαν ειδικά για τη Lotus, η διαφορετική θέση της μπαταρίας και η νέα αεροτομή. Το 1979, με δεδομένες της μεγάλες επιτυχίες της Lotus 79 στη Formula 1 με τους Andretti-Peterson, παρουσιάστηκαν οι εκδόσεις JPS και JPS Mario Andretti. Bαμμένες στα χρυσόμαυρα χρώματα του κλασικού για τη Lotus χορηγού τη δεκαετία του 70 (John Player Special), oι επετειακές Esprit αρίθμησαν 149 μονάδες παραγωγής. Τον Μάιο του 1980 άρχισε να χρησιμοποιείται ο Type 912 κινητήρας των 2.2 λίτρων, που αν και δεν προσέθετε κάτι στην ισχύ του αυτοκινήτου, έδινε υψηλότερη ροπή. Την ίδια χρονιά κατέφθασε η πρώτη υπερτροφοδοτούμενη Esprit, η Essex Τurbo, με τον κινητήρα των 2.2 λίτρων να αποδίδει πλέον 210 ίππους. Αυτή η αναβάθμιση συνδέθηκε με τον επανασχεδιασμό και την ενίσχυση του πλαισίου και της πίσω ανάρτησης, μαζί με βελτιώσεις στα φρένα. Eπίσης, ο Giugiaro είχε σχεδιάσει για τη συγκεκριμένη έκδοση ένα αεροδυναμικό kit αμαξώματος με πίσω σπόιλερ, ξεχωριστές γρίλιες και προφυλακτήρα, αλλά και πρόσθετους αεραγωγούς. ΗEssex Τurbo αρίθμησε 45 μόλις μονάδες παραγωγής, με δύο από αυτές να πρωταγωνιστούν σε ένα ακόμη φιλμ του James Bond, στο «Για τα μάτια σου μόνο».

LOTUS ESPRIT S2

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά Lotus 912
Κυβισμός: 2.174κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 95.2 mm x 76.2mm
Σχέση συμπίεσης: 9.4:1
Καρμπιρατέρ: 2 Dell Orto DHLA 45 E
Ισχύς: 158 ίπποι στις 6.500 σ.α.λ.
Ροπή: 22,1 χλγμ. στις 5.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων Citroen
Ανώτατη ταχύτητα: 227 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 6,9 δλ.
Μέση κατανάλωση: 10,9 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.191 χλστ.
Πλάτος: 1.854 χλστ.
Ύψος: 1.111 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.438 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.511 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.537 χλστ.
Βάρος: 1.052 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1980-1981

LOTUS ΕSSEX TURBO ESPRIT S2

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος turbo σε σειρά Lotus 910
Κυβισμός: 2.174κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 95.2 mm x 76.2mm
Σχέση συμπίεσης: 7.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 Dell Orto DHLAH 40
Ισχύς: 210 ίπποι στις 6.250 σ.α.λ.
Ροπή: 27,6 χλγμ. στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων Citroen
Ανώτατη ταχύτητα: 244 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 6 δλ.
Μέση κατανάλωση: 11,4 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.191 χλστ.
Πλάτος: 1.859 χλστ.
Ύψος: 1.118 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.438 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.537 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.555 χλστ.
Βάρος: 1.150 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1980
Εsprit Submarine
S3
Mέχρι το τέλος του 1980 η Lotus παρήγαγε την Εsprit σε τρεις εκδόσεις: την S 2.2 που απευθυνόταν στην βρετανική αγορά, την Export 2.2 προοριζόταν για εξαγωγήκαι την Turbo Esprit. Τον Απρίλιο του 1981 έφτασε η στιγμή για την παρουσίαση της τρίτης σειράς του μοντέλου (S3), η οποία κληρονόμησε ένα μεγάλο μέρος της αεροδυναμικής διαμόρφωσης της έκδοσης Essex. Παράλληλα έγιναν και αρκετές αλλαγές στο εσωτερικό, ενώ η Turbo Esprit διατήρησε πλήρως το αεροδυναμικό kit αμαξώματος. Η S3 έφερε μεταξύ άλλων και αλλαγές στους προφυλακτήρες, με τις αλουμινένιες ζάντες των 15 ιντσών της BBS να εξοπλίζουν και τα δύο μοντέλα. Αμφότερες οι Esprit, υποβλήθηκαν το 1985 σε ορισμένες μικρές τροποποιήσεις στο αμάξωμα και στην εμπρός ανάρτηση. Toν Απρίλιο της επόμενης χρονιάς οι εκδόσεις HC συνδυάστηκαν με την αναβάθμιση του κινητήρα των 2.2 λίτρων, ο οποίος απέδιδε πλέον στην ατμοσφαιρική του έκδοση 172 ίππους και στην υπερτροφοδοτούμενη 215.

LOTUS TURBO ESPRIT S3 ΗC

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος turbo σε σειρά Lotus 910 S
Κυβισμός: 2.174κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 95.2 mm x 76.2mm
Σχέση συμπίεσης: 8.0:1
Καρμπιρατέρ: 2 Dell Orto DHLA 45M
Ισχύς: 215 ίπποι στις 6.200 σ.α.λ.
Ροπή: 30,3 χλγμ. στις 4.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων Citroen
Ανώτατη ταχύτητα: 246 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 5,9 δλ.
Μέση κατανάλωση: 11,7 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.293 χλστ.
Πλάτος: 1.854 χλστ.
Ύψος: 1.111 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.438 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.537 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.554 χλστ.
Βάρος: 1.225 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1986-1987
The spy who love me

1987-1993: Τέταρτη γενιά

Το 1987 ο Peter Stevens, o άνθρωπος που δημιούργησε αργότερα την τριθέσια McLaren F1, ανέλαβε τον επανασχεδιασμό της Esprit. Εκτός των άλλων, ο Βρετανός ενίσχυσε με kevlar την οροφή και ορισμένα ευαίσθητα πλευρικά σημεία του αμαξώματος για την καλύτερη προστασία του σε περίπτωση ανατροπής, με αποτέλεσμα την αύξηση της στρεπτικής ακαμψίας του μοντέλου κατά 22%. Λέγεται πως όταν ο Giugiaro είδε την τέταρτη γενιά του αυτοκινήτου ολοκληρωμένη, εκφράστηκε κολακευτικά για τη δουλειά του Stevens, δηλώνοντας πως ήταν πολύ κοντά στο αρχικό του σχέδιο. Τα μηχανικά μέρη της προηγούμενης γενιάς διατηρήθηκαν, εκτός από το κιβώτιο ταχυτήτων της Citroen, που αντικαταστάθηκε από ένα άλλο, των πέντε σχέσεων επίσης, το οποίο προερχόταν από τη Renault. Αρχικά οι ιπποδυνάμεις δεν άλλαξαν, ωστόσο στο επίπεδο των επιδόσεων βελτιώθηκαν η επιτάχυνση από στάση και η τελική ταχύτητα. Από το 1989, με την υιοθέτηση του ηλεκτρονικού συστήματος ψεκασμού καυσίμου και των τεχνολογικών τροποποιήσεων της εποχής, η ισχύς του μοντέλου άρχισε σταδιακά να ανεβαίνει στις νέες εκδόσεις του. Την ίδια χρονιά η Εsprit Turbo με τους εξωτερικούς καθρέφτες της Citroen CX προσφερόταν με 228 ίππους, ενώ η Esprit Turbo SE έφθανε τους 284 με τη χρήση overboost. Το kit του αμαξώματος υπεβλήθη σε νέες τροποποιήσεις, ώστε να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις, με την προσθήκη πλαϊνών ποδιών και μιας μεγάλης πίσω πτέρυγας. Το 1990 παρουσιάστηκε η ισχυρότερη και ταχύτερη έως τότε τετρακύλινδρη Esprit, η 300 Sport με απόδοση 300 ίππων και καταγωγή κατευθείαν από τους αγώνες, αφού ήταν βασισμένη στην X180R του Αμερικανικού Πρωταθλήματος IMSA. Η Εsprit του Peter Stevens έγινε και αυτή με τη σειρά της πρωταγωνίστρια στις κινηματογραφικές αίθουσες, μέσω του φιλμ «The Pretty Woman», μετά την άρνηση των Ferrari και Porsche να εμπλακούν σε ταινία που αναφερόταν σε μια πόρνη. Το γεγονός είναι όμως ότι οι πωλήσεις της Lotus Esprit τριπλασιάστηκαν το 1990 και το 1991, ενώ το αυτοκίνητο έλαβε μέρος και στο «Βασικό Ένστικτο» (αν δεν θυμάστε, με την Saron Stone και τον χαρτοκόπτη).

LOTUS ESPRIT TURBO SE

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος turbo σε σειρά Lotus 910 S
Κυβισμός: 2.174κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 95.2 mm x 76.2mm
Σχέση συμπίεσης: 8:1
Ισχύς: 264 ίπποι στις 6.500 σ.α.λ.
Ροπή: 36 χλγμ. Στις 3.900 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων Renault
Ανώτατη ταχύτητα: 262 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 5,1 δλ.
Μέση κατανάλωση: 11 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.330 χλστ.
Πλάτος: 1.860 χλστ.
Ύψος: 1.150 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.438 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.524 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.554 χλστ.
Βάρος: 1.349 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1989-1991

LOTUS ESPRIT 300 SPORT

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος turbo σε σειρά Lotus 910 S
Κυβισμός: 2.174κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 95.2 mm x 76.2mm
Σχέση συμπίεσης: 8.0:1
Ισχύς: 300 ίπποι στις 6.800 σ.α.λ.
Ροπή: 42,8 χλγμ. στις 4.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων Renault
Ανώτατη ταχύτητα: 271 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 4,2 δλ.
Μέση κατανάλωση: 11,9 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.330 χλστ.
Πλάτος: 1.860 χλστ.
Ύψος: 1.150 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.438 χλστ.
Βάρος: 1.179 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1990

1993-2004: Η πέμπτη γενιά
Ένας ακόμη επανασχεδιασμός έλαβε χώρα το 1993, με υπεύθυνο αναμόρφωσης του αυτοκινήτου τον Julian Thompson. Η S4 που προέκυψε, η πρώτη Esprit με υδραυλικό τιμόνι, υιοθέτησε μια ενδιάμεση και μικρότερη πίσω αεροτομή. Ακόμη, έφερε αλλαγές στους εμπρός-πίσω προφυλακτήρες και στις πλαϊνές ποδιές, αλλά και νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου πέντε ακτίνων. Tη χρονιά της παρουσίασής της, η πέμπτη γενιά κυκλοφόρησε με τον κινητήρα των 2.2 λίτρων, στις εκδόσεις ισχύος των 264 και των 280 ίππων. Το 1994 παρουσιάστηκε και μια δίλιτρη έκδοση των 240 ίππων, ειδικά για την ιταλική αγορά, η οποία λίγο αργότερα κωδικοποιήθηκε ως GT3. Από το φθινόπωρο του 1996 και για τα τρία επόμενα χρόνια, ήταν διαθέσιμη και σε άλλες χώρες. Την ίδια χρονιά εμφανίστηκε η S4 S, με τον 4κύλινδρο των 2.2 λίτρων να κυμαίνεται από τους 285 έως τους 302 ίππους. Το 1995 το μηχανικό σύνολο των 2.174 κ.εκ. έφθασε στο απόγειο της ισχύος του, αγγίζοντας τους 400 ίππους στην έκδοση GT2. Η καταλυτική αλλαγή για το μοντέλο ήρθε τον επόμενο χρόνο, καθώς δέχθηκε για πρώτη φορά τον νέο V8 κινητήρα των 3.506 κ.εκ., ισχύος 349-350 ίππων. Παράλληλα, το κιβώτιο ταχυτήτων της Renault που χρησιμοποιούσε το αυτοκίνητο, εξελίχθηκε περαιτέρω από τον οδηγό αγώνων Derek Bell. Το 1998 οι 8κύλινδρες Esprit προσφέρονταν σε δύο εκδόσεις, την SE και την GT, με την πρώτη να έχει περισσότερο πολυτελή χαρακτήρα από την δεύτερη. Το 1999 παρουσιάστηκε η έκδοση V8 Sport 350, στην οποία έγιναν βελτιώσεις στο πλαίσιο και στο σύστημα πέδησης, ενώ είχε και πιο σκληρά ελατήρια. Από το 2000 και έπειτα ο V8 ήταν ο μοναδικός κινητήρας του μοντέλου, που σταμάτησε να παράγεται τον Φεβρουάριο του 2004, αριθμώντας συνολικά 10.576 μονάδες.

LOTUS ESPRIT S4

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος turbo σε σειρά Lotus 910 S
Κυβισμός: 2.174κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 95.2 mm x 76.2mm
Σχέση συμπίεσης: 8:1
Ισχύς: 280 ίπποι στις 6.500 σ.α.λ.
Ροπή: 36 χλγμ. στις 3.900 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων Renault
Ανώτατη ταχύτητα: 272 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 5 δλ.
Μέση κατανάλωση: 10,9 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.369 χλστ.
Πλάτος: 1.866 χλστ.
Ύψος: 1.150 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.438 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.524 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.554 χλστ.
Βάρος: 1.336 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1994-1996

LOTUS ESPRIT V8 GT

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: V8 Lotus 918
Κυβισμός: 3.506 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 83 mm x 81 mm
Σχέση συμπίεσης: 8:1
Ισχύς: 350 ίπποι στις 6.500 σ.α.λ.
Ροπή: 40,8 χλγμ. Στις 4.250 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων Renault
Ανώτατη ταχύτητα: 292 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 4,4 δλ.
Μέση κατανάλωση: 14,4 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.417 χλστ.
Πλάτος: 1.883 χλστ.
Ύψος: 1.150 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.420 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.520 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.520 χλστ.
Βάρος: 1.308 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1999-2001

Σπύρος Χατήρας
πηγή

Περισσότερες φωτογραφίες:
Τυραννόσαυρος

Τυραννόσαυρος

Tyrann;osayrow. Ενημερωτικο περιοδικό ποικίλης ύλης. Όλα όσα σε ενδιαφέρουν μαζεμένα σε ένα site.

Post A Comment: