...έχει χρώμα βαυαρικό
και στην άκρη χαραγμένο
τον εγγλέζικο σταυρό
Έγραψε ο: Γαλανός Γιώργος
Υποστηρίζεται
από εθνικόφρονες κύκλους, ότι η ελληνική σημαία αποτελεί σύμβολο
ελευθερίας, για το οποίο έχουν χυθεί ποταμοί αίματος, με χαρακτηριστικό
παράδειγμα το ΄40. Τις τελευταίες ημέρες σε συζητήσεις στο διαδίκτυο και
στους τηλεοπτικούς δέκτες αυξάνουν αυτοί, που υποστηρίζουν, ότι ο
κόσμος πρέπει να αντιταχθεί στο Δ.Ν.Τ. κατεβαίνοντας στους δρόμους
κρατώντας -όχι κομματικές, αλλά- μόνο την ελληνική σημαία, σαν ένδειξη
εθνικής ενότητας.
Η ελληνική
σημαία ωστόσο, συμβολίζει ακριβώς εκείνες τις «αξίες», που έχουν
οδηγήσει την Ελλάδα στη σημερινή κατάσταση (βυζαντινισμό, διαπλοκή,
διαφθορά, θεοκρατία, υπανάπτυξη κ.λπ.). Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε πώς
προέκυψε η «εθνική» μας σημαία και τι συμβολίζει.
Ένας ακόμα μύθος της Ρωμιοσύνης
Η
επιλογή των χρωμάτων και τής μορφής τής σημαίας τού νεοελληνικού
κρατιδίου αποτελεί έναν ακόμα μύθο τής Ρωμιοσύνης, οι νεαροί μαθητές τής
οποίας διδάσκονται στα σχολεία, ότι τα χρώματά της συμβολίζουν δήθεν το
γαλάζιο τής θάλασσας τού Αιγαίου και το λευκό των κυμάτων, ενώ οι εννέα
λωρίδες της τις συλλαβές τής φράσης «ελευθερία ή θάνατος».
Η πλειονότητα των σημερινών κατοίκων τής Ελλάδας αγνοούν την
πραγματικότητα, ότι δηλαδή τα χρώματα τής σημαίας τής σύγχρονης Ελλάδας
(μπλέ και άσπρο) καθορίστηκαν από τον Όθωνα, για να ταιριάζουν με τα
χρώματα τής σημαίας τής Βαυαρίας, ενώ η μορφή της (πέντε μπλέ και
τέσσερις λευκές οριζόντιες λωρίδες με σταυρό επάνω αριστερά) καθορίστηκε
από τον αγγλόφιλο Αλ. Μαυροκορδάτο κι αποτελεί απλή αντιγραφή τής
σημαίας των Άγγλων αποικιοκρατών στην Ινδία.
Απόφαση καθιέρωσης σημαίας γιά το νέο κράτος
Με
το «Προσωρινόν Πολίτευμα της Ελλάδος», που προέκυψε από την Α΄ Εθνική
Συνέλευση στην Επίδαυρο (Ιανουάριος 1822) καθορίστηκε γιά πρώτη φορά
ενιαίος τύπος εθνικής σημαίας με χρώματα γαλάζιο και λευκό, ανατέθηκε δε
στο Εκτελεστικό Σώμα να προσδιορίσει τη μορφή της (παρ. ρδ΄ και ρε΄).
Στις
15 Μαρτίου 1822 εκδόθηκε η με αριθμό 540 απόφαση τής Προσωρινής
Διοίκησης υπογεγραμμένη από τον πρόεδρο Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο, με την
οποία καθοριζόνταν η μορφή τής σημαίας. Για την ακρίβεια καθορίστηκαν
τρείς τύποι σημαιών: μία πολεμική για την ξηρά
(γαλάζια με μεγάλο άσπρο σταυρό) και δύο για τη θάλασσα: εμπορική
(γαλάζια με άσπρο τετράγωνο επάνω αριστερά και γαλάζιο σταυρό εντός του)
και πολεμική (γαλάζια, και ακριβώς ίδια στη μορφή με τη σημερινή
σημαία, που γνωρίζουμε). Από τότε μέχρι σήμερα ακολούθησαν σειρά
διαταγμάτων, που επέφεραν διάφορες παραλλαγές στους τύπους και τις
διαστάσεις τών σημαιών (προσθαφαιρέσεις βασιλικών παρασήμων, στεμμάτων,
εικόνας του αγ. Γεωργίου κ.λπ.).
Ο Όθων αλλάζει τα χρώματα τής ελληνικής σημαίας,
για να ταιριάζουν με τα χρώματα τής σημαίας τής Βαυαρίας
Μερικά
χρόνια μετά την πρώτη εθνοσυνέλευση, ο νέος βασιλιάς αποφάσισε να
αλλάξει το γαλάζιο χρώμα τής σημαίας και να το κάνει πιό σκούρο
(λιγότερο γαλάζιο και περισσότερο μπλέ), προκειμένου να ταυτίζεται με τα
χρώματα τής σημαίας τής Βαυαρίας (βλ. παραπλεύρως εικόνα), από τον
βασιλικό οίκο τής οποίας προερχόταν ο Όθων.
|
Ο αγγλόφιλος Μαυροκορδάτος αντιγράφει
τη σημαία των άγγλων αποικιοκρατών
Περισσότερο
ενδιαφέρον όμως, παρουσιάζει ο λόγος, γιά τον οποίο ο Αλέξανδρος
Μαυροκορδάτος είχε επιλέξει τη συγκεκριμένη μορφή γιά τη σημαία. Ο
Μαυροκορδάτος, τόσο κατά τη διάρκεια της επανάστασης, όσο και επί Όθωνα
ήταν ο κύριος εκφραστής τής αγγλικής πολιτικής. Επέλεξε λοιπόν ως μορφή
τής ελληνικής σημαίας τη σημαία τής περιβόητης αποικιοκρατικής British East India Company, τής -υπό την αιγίδα τού αγγλικού κράτους- εταιρείας των Ανατολικών Ινδιών.
Μιάς εταιρείας, η οποία καταλήστευσε τον πλούτο τής Ινδίας (βαμβάκι,
αλάτι κ.λπ.). Μιά εξέγερση Ινδών το 1857 καταπνίγηκε στο αίμα με μαζικές
δολοφονίες αμάχων. Η εταιρεία πλούτισε ακόμα περισσότερο από το
λαθρεμπόριο οπίου με την Κίνα. Το όπιο, που παραγόταν στις Ινδίες με
ελάχιστο κόστος, διοχετευόταν στην Κίνα μέσω διεφθαρμένων κρατικών
μηχανισμών, όπου ανταλλασσόταν κυρίως με τσάι και μετάξι, προϊόντα, που
έβρισκαν έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον στην Αγγλία. Η αντίδραση τής Κίνας
στο λαθρεμπόριο οπίου τής East India Company οδήγησε το 1839 τις δύο
χώρες σε πόλεμο.
Η εικονιζόμενη σημαία ήταν τής East India Company (1700). Aποτελείτο αρχικά από έξη κόκκινες και πέντε λευκές οριζόντιες λωρίδες, που αργότερα μειώθηκαν σε πέντε και τέσσερις αντίστοιχα. Ο σταυρός επάνω αριστερά είναι τού Αγίου Γεωργίου και συμβολίζει το Βασίλειο τής Αγγλίας. Η σημειολογική πλευρά τής επιλογής τής μορφής τής σύγχρονης ελληνικής σημαίας, που έγινε από τον εκφραστή τής αγγλικής πολιτικής, Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο, ήταν η ανάδειξη τής χώρας -πριν ακόμη απελευθερωθεί από τους οθωμανούς- σε προτεκτοράτο των Άγγλων… |
Διάφοροι ανατολικοί λαοί έκαναν χρήση σημαιών· όπως γιά παράδειγμα αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη: «Ας
στρατοπεδεύωσιν οι υιοί Ισραήλ έκαστος πλησίον τής σημαίας αυτού μετά
τού σημείου τού οίκου των πατέρων αυτών κύκλω τής σκηνής του μαρτυρίου».
(«Αριθμοί», β: 1-2). Οι αρχαίοι Έλληνες τουλάχιστον μέχρι την κλασική
εποχή (όπως άλλωστε και κάθε ελεύθερος άνθρωπος), δεν χρησιμοποιούσαν
σημαίες, όπως σήμερα, αφού δεν είχαν ανάγκη να σέρνονται σαν πρόβατα στη
σφαγή, πίσω από «σύμβολα». Αυτό δεν οφειλόταν, στο ότι… οι σημαίες δεν
είχαν ακόμη εφευρεθεί -χρησιμοποιούνταν ενίοτε σημαίες, γιά να δηλώνουν
όμως, διαταγές κατά τη διάρκεια των μαχών- αλλά, στο ότι διαμόρφωναν οι
ίδιοι (και όχι μέσω «εξηγητών») τα σημαίνοντα και σημαινόμενα των
πολιτειών τους, έτσι ώστε να μην χρειάζονται «συμβολοποιήσεις»,
«επεξηγήσεις» και άλλες μαντροποιήσεις. Ευρύτερη χρήση σημαιών
εμφανίστηκε σταδιακά με το θάνατο τού πολιτικού ανθρώπου, από την
επικράτηση των Μακεδόνων κι ύστερα (οπότε θάφτηκε και η πολιτική
αυτονομία των πόλεων κι οι άνθρωποι άρχισαν να κοπαδοποιούνται), κατά τη
ρωμαιοκρατία, ενώ άκμασε κατά το βυζαντινό μεσαίωνα.
Αφρίζουν
οι ρωμιοί υπερπατριώτες κάθε φορά, που ένα κομμάτι τής κοινωνίας
αποφασίζει να δείξει έμπρακτα την αποστασιοποίησή του από το κοινωνικό
μαντρί τού «πατριωτισμού»/εθνικισμού.
|
Μέσα
στο παραλήρημά τους, οι ντοπαρισμένοι από το πατριωτικό ναρκωτικό,
ελληναράδες, αγνοούν παντελώς την αρχαιοελληνική έννοια τής πατρίδας,
όχι ως απλού εδαφικού χώρου, αλλά ως κατ΄ εξοχήν πολιτικού χώρου
έμπρακτης κοινωνικής ευημερίας για όλους.
Αγνοούν
επίσης ότι η σημαία, ο εθνοποιητικός αυτός μηχανισμός (όπως είναι κι ο
εορτασμός επετείων, οι παρελάσεις, οι εκφωνήσεις λόγων κ.λπ., βλ. Τα έθνη επινοούνται και κατασκευάζονται), που
τούς έχουν δώσει, για να κάθονται μπροστά του προσοχή σαν πειθήνια και
καλοκουρδισμένα αυτόματα, δεν στοχεύει σε τίποτε άλλο από τον διαρκή
έλεγχο των αντανακλαστικών τους.
Όσον
αφορά δε στο αίμα, που έχει χυθεί γιά την ελληνική σημαία και
ειδικότερα για το ΄40, αποτελεί μύθο η εκούσια «ηρωική» εμπλοκή μας στο
αιματοκύλισμα, η οποία έγινε λόγω του ότι η Ελλάδα ήταν έρμαιο της
βρετανικής εξωτερικής πολιτικής. Αντιγράφουμε από το άρθρο αυτό: «Σε
αντίθεση με τους πολιτικάντηδες και τους πάτρωνές τους, που γνώριζαν εξ
αρχής τα πάντα, αυτός που δεν γνωρίζει τίποτα είναι -ως συνήθως- ο
«κυρίαρχος» λαός, που αποδεκατίστηκε για «ιδεώδη», τα οποία πρώτοι και
καλύτεροι τα «γράφουν» στα παλαιότερα των υποδημάτων τους, αυτοί που τόν
έχουν βάλει να τα απαγγέλει σαν ποιηματάκια στις εθνικές επετείους, ή
να τα ανεμίζει στις παρελάσεις. Όταν ο ηρωισμός δεν έχει πραγματικό λόγο
ύπαρξης, οι δάφνες «ηρωισμού» και «αυταπάρνησης», που οι δήμιοι
απονέμουν στους σφαγμένους είναι ειρωνείες, που τα θύματα απλώς δεν τις
αντιλαμβάνονται... Η μεγαλύτερη ντροπή και αυτοεξευτελισμός είναι το να
τιμάς με «εθνικές» επετείους -και έτσι να διαιωνίζεις- την προσωπική και
συλλλογική σου θυματοποίηση».
Όπως έλεγε κι ο Ινδός φιλόσοφος, Όσσο (βλ. Όσσο: «Θέλω να βγάλω την τρέλα από μέσα σας...»): «Θυσίασε
τον εαυτό σου για κάθε ηλίθια ιδέα· για τη σημαία, για ένα κομμάτι
ύφασμα. Θυσίασε τον εαυτό σου για το έθνος, που είναι απλώς κάτι
φανταστικό, επειδή η γη δεν είναι πουθενά χωρισμένη σε έθνη. Είναι η
πονηριά των πολιτικών, που χωρίζει τη γη πάνω στο χάρτη. Θυσιάζεσαι για
γραμμές, που είναι ζωγραφισμένες πάνω στο χάρτη!»
πηγή
Post A Comment: